Vandaag zal ik jullie wat vertellen over de politiek van de Irokezen.
Rond 1600, of nog eerder, gingen de Iroquois-volken een verbond met elkaar aan, de Iroquois confederatie. Dit onder invloed van naburige volkeren die ook de handen ineen gingen slaan, en het dreigende gevaar van de Europeanen. Men had al eerder een verbond gesloten, dit was ontstaan nadat door de groeiende welvaart er conflicten ontstonden tussen de verschillende volken. Een verbond was de enige manier om deze conflicten op te lossen, wat ook lukte, maar deze unie was een grote politieke vooruitgang. Het nieuwe verbond van de Iroquois ging ook veel verder dan die van bijvoorbeeld de oostelijke (Maine en omstreken) Algonkian-indianen, wat ook niet verwonderlijk was omdat de Iroquois een lange traditie hebben in verdragen sluiten. De invloed van de Iroquois Confederatie op hun naburige volken zou in het westen over de rivier de Ohio tot bijna aan de Mississippi gaan reiken.
De Iroquois vormde hun confederatie naar het voorbeeld van hun clan-systeem. De confederatieve raad bestond uit vijftig zogenaamde "Royaneh" (sachems of senatoren), afkomstig uit de vijf "Nations". De vijftig Royaneh werden gekozen voor het leven door de clan-mothers. De bewindslieden waren dus mannen die echter werden gekozen door vrouwen. Ook konden deze clan-mothers een Royaneh gezamenlijk afzetten wanneer deze niet goed functioneerde. Iedere man, van welke achtergrond dan ook, kon gekozen worden in de raad. De leider van de confederatieve raad, die gekozen werd door de raad, noemde men een "Pine tree chief". Iedereen die goede verdiensten had geleverd voor zijn "Nation" kon hier voor in aanmerking komen.
Beslissingen werden genomen door middel van een serie van korte bijeenkomsten (Caucuses) in een longhouse, waarin men pas een beslissing nam wanneer elke Royaneh unaniem was met de rest (consensus). Financiƫle zaken werden genoteerd door middel van een schelpen-gordel. Een eeuw geleden begonnen de Iroquois dit op te schrijven samen met andere dingen, zoals wetten en mythologische verhalen. Sommige van deze teksten zijn begin 20e eeuw gepubliceerd door de Seneca etnoloog Arthur C.Parker.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Irokezen
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment